Medens vi kæmper for at udvikle nye aktiver i landsbyklyngerne på landet?
I tiden hvor blandt andet Region Midtjylland varsler med massive bus-besparelser. Kan det ske i en region, kan det vel ske andre steder også.
Disse besparelser varsles udført ved primært rutelukninger, sekundært massive nedskæringer i afgange. Denne vil gøre det på alle måder uattraktivt at bo mange steder i oplandet til regionens større byer, for busdriften har en stor indvirkning på bosættelse, aktiver og muligheder ude på landet.
Samtidig spiller denne taktik slet ikke sammen med andre tiltag:
Real Dania, Lokal og anlægsfonden har i samarbejde med DGI pt. oprettet 29 landsbyklynge-projekter for at styrke livet på landet, og dette går i tråd med regerings mål at styrke landsbyer med udvikling frem for afvikling. Samarbejdet med kommunerne og en masse frivillige er med til at udvikle byerne, for at gøre det endnu mere attraktivt at bo i en landsby.
Effektivt er der derfor i Region Midtjyllands område adskillige byer i landdistrikterne, der har ansøgt og fået bevilget af være del af Real Danias landsbyklynger, og fået deres kommune med som garant og medspiller. I dette øjeblik er der derfor mange landsbyer i gang med at skabe fællesskab, bæredygtighed og innovativ udvikling af områdernes potentialer. Her lægges der tusindvis af frivillige timer, laves grundige analyser af konsulenter for at kortlægge bl.a. aktiver og potentialer, kæmpes for nye initiativer og der knokles for at udvikle nye tiltag – sammen, i fællesskabet i landsbyklyngen, for at skabe det gode liv.
Men hvad nytter det, hvis politikerne og Midttrafik vil lukke vores busser i nogle af de selvsamme landsbyklynger? Så kan vi lige så godt opgive at tænke nye strategier, taktikker og tanker – og handle på dem.
For os i landsbyklyngerne betyder yderligere nedskæringer i den kollektive trafik, at vi lige så stille lukker ned i lokalsamfundet på aktiver, som fastholder nuværende befolkning, og som giver liv og muligheder for alle generationer i byen. Og rutelukninger og nedskæringer støtter slet ikke op om det arbejde, der lægges i landsbyklyngerne – eller hænger sammen med, at der for hver landsbyklynge er en kommune, der har forpligtiget sig til landsbyklynge-projektet for pågældende område: Det giver ingen mening at støtte en landsbyklynge og samtidig lukke for selvsamme områdes busser.
Der må kunne findes andre løsninger, end at afvikle, der må findes andre veje som understøtter alt det gode arbejde, der puttes i landsbyklynge-projekterne. Fra landsbyklyngernes side – med hundredvis af alle vore frivillige kræfter i ryggen – vil vi hermed gerne presse regionsrådet til at arbejde konstruktivt med fremtidens offentlige transport.
På vegne af
Sorring Voel Landsbyklynge
Brian Pilgaard