Nu kan borgerne i landsbyklyngen VestRum bruge delebiler og en minibus til transport. Projektet Elektrisk VestRum blev skudt i gang med god opbakning.
Omkring 60 mennesker mødte op, da landsbyklyngen VestRum i Vestjylland kunne lade startskuddet gå for projektet Elektrisk VestRum. Projektgruppen og byensbil.dk præsenterede tre elbiler, fire benzinbiler samt en minibus, som borgere fremover kan leje billigt. Bilerne har nu fået base rundt omkring i klyngens landsbyer.
Det var en glad projektansvarlig Irvin Christensen, som bød velkommen.
– Jeg er i hvert fald ikke blevet mindre positiv efter i dag. Der kunne være dukket 15 op, men så kom der 60, som har hevet en aften ud af kalenderen, sagde han.
Håbet er, at bilerne kan lette transporten i et område, hvor busserne kommer stadigt mere sjældent, og i nogle familier overflødiggøre bil nummer to. Samtidig vil minibussen vil gøre det lettere for små foreninger, børneinstitutioner og andre mindre grupper at tage på tur. Desuden søger arbejdsgruppen bag delebilerne frivillige chauffører, som vil transportere mennesker, som ikke længere kan køre, på indkøbstur eller lignende. En del af projektet er også en målsætning om en grøn omstilling med brug af delebiler og elbiler.
Skrotter bil nummer to
At dømme på tilbagemeldingerne til informationsmødet vil nogle af ønskerne i hvert fald blive indfriet. I Sara Jørgensens familie, som udover hende selv tæller hendes mand og to børn, vil delebilerne højst sandsynligt betyde, at familien skrotter bil nummer to.
– Jeg synes, det er spændende, og det passer som fod i hose med situationen i vores familie. Vi har to biler, men efter jeg har fået nyt arbejde, cykler jeg til Ringkøbing. Den ene bil er ikke så tit i brug, og den er begyndt at skrante og koste os en del i reparationer. Så vi var begyndt at tale om, at det måske var på tide at skifte den ud. Men efter at have set priserne på at leje delebilerne og have hørt om bilgarantien, tror jeg vi vil benytte os af det, fortæller Sara Jørgensen.
Bilgaranti
Hvis man booker en bil mindst to dage før, man skal bruge den, stiller byensbil.dk en bilgaranti, som betyder, at en bil vil stå klar – også selv om den oprindelige bil er optaget.
– Det vil økonomisk være meget fordelagtigt for os – og vi bor lige i nærheden, fortæller Sara Jørgensen.
Også for Anne Ewald fra Tim kommer ordningen på et belejligt tidspunkt.
– Jeg har ingen bil for tiden, fordi den er kørt i stykker, så det er en god løsning. Hvis man skal på indkøbstur til Ringkøbing er det rarest at have en bil. Men jeg ved ikke, hvor meget jeg kommer til at bruge det, når jeg får en bil igen, siger Anne Ewald, som kunne forestille sig at bruge delebil i mange forskellige sammenhænge.
Godt samarbejde med kommunen
Projektet Elektrisk VestRum er skabt i et samarbejde mellem landsbyklyngen VestRum og Ringkøbing-Skjern Kommune, som har stået for at søge tilskud gennem et EU-projekt COBEN og Trafikstyrelsen. Og det har været afgørende for projektet, siger Irvin Christensen.
– Det der har været allervigtigst for projektet er, at kommunen er medspiller, understreger han.
Elektrisk VestRum leverer data til forskning
Også Aalborg Universitet følger med. Lektor Niels Agerholm har i mange år forsket i trafik og transport og især fulgt udviklingen i, hvordan man kan organisere transport i landdistrikter. Han følger med i to hovedområder i projektet i VestRum: Dels en udregning af, hvor mange kilometer delebilerne kører i stedet for privatbiler. Dels hvordan man får det til at virke.
– Og det sidste er mest interessant, fordi vi ikke har den gode vinkel på landdistriktstransport, siger Niels Agerholm, og understreger at et af de første områder, hvor det ser ud til at løbe rundt, er i landsbyklyngen Mols i Udvikling, hvor de finansierer de årlige udgifter til bilen med reklamer på bilen.
Søger om forlængelse af projektet
Projektet Elektrisk VestRum løber til og med oktober, men Ringkøbing-Skjern Kommune er gået i gang med at finde ud af, om de kan få støtte til at forlænge projektet. Efter projektperioden er det meningen, at ordningen skal løbe rundt i sig selv. Muligvis med færre biler.
En del af projektet er også 12 elcykler. De er dog ikke på plads endnu.
FAKTA
Som landsbyklynge er det det lettere at stable et stort projekt på benene i samarbejde med kommunen eller andre.